پژو 206

در روزهایی که از میزان خرید و فروش خودرو به‌شدت کاسته شده است، برخی مدل‌ها در بازار آزاد همچنان پرچم خود را بالا نگه داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به‌پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به‌عنوان هاچ‌بک پرطرفدار ایران‌خودرو اشاره کرد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها این مدل باید کم‌کم شمع تولد ۲۳ سالگی و همین‌طور ۲۰ سال حضورش در بازار کشورمان را خاموش کند و به‌رغم گذشت دو دهه پرفراز و نشیب از عمر این خودرو، همچنان از محبوبیت زیادی در بازار ایران برخوردار است. البته با توجه به‌افت کیفی محصولات پژو طی سال‌های اخیر، راز و رمز این محبوبیت همیشگی را می‌توان درطراحی ظاهری جمع‌وجور و جذاب این هاچ‌بک درون‌شهری جست‌وجو کرد. درعین حال فارغ از بحث طراحی، پژو ۲۰۶ برای مشتریان ثروتمند همواره جذابیت زیادی داشته است؛ تا جایی که نمی‌توان به‌وضعیت مالی مالکان این مدل خودرو به‌راحتی پی برد.

درهمین راستا شاید بتوان گفت پژو ۲۰۶ یکی از بهترین محصولات تولیدشده توسط کمپانی فرانسوی پژو در طول تاریخ بوده است و این خودرو به‌عنوان یک هاچ‌بک شهری، نخستین‌بار در اواخر سال ۱۹۹۷ طراحی و درسال ۱۹۹۸ به‌بازارهای جهانی عرضه شد و توانست فروش بسیار چشمگیری را تجربه کند. به‌طوری که این مدل بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی عنوان پرفروش‌ترین خودرو قاره اروپا را به‌خود اختصاص داد. پیرامون ورود پژو ۲۰۶ به‌بازار خودرو ایران نیز باید گفت که در سال ۱۳۸۰ گروه صنعتی ایران‌خودرو با همکاری کمپانی فرانسوی، تصمیم به‌تولید این خودرو گرفت و تا به‌امروز نیز این گروه صنعتی همچنان به‌تولید پژو ۲۰۶ به‌عنوان یک هاچ‌بک شهری و اقتصادی پرطرفدار ادامه داده است.

پیرامون مشخصات فنی این مدل می‌توان گفت که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارای یک پیشرانه چهار سیلندر هشت‌سوپاپه با حجم موتور ۱۳۶۰ سی‌سی است که قادر به‌تولید قدرتی برابر با ۷۵ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۱۱۸نیوتون‌متر است که این قدرت و گشتاور توسط یک گیربکس پنج‌سرعته دستی به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت، نیازمند به‌زمانی برابر با ۱۳.۹ الی ۱۴.۳ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن حدود ۱۷۵ کیلومتر برساعت است. همچنین مصرف سوخت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک برابر با ۸.۵ لیتر بنزین و درمسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرف این خودرو برابر با ۵.۵ الی ۵.۹ لیتر بنزین بوده و در نمودار سیکل ترکیبی دارای مصرفی برابر با ۶.۸ لیتر بنزین است. گنجایش باک این خودرو نیز برابر با ۵۰ لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو ۴ است.

درعین حال پژو ۲۰۶ هاچ‌بک اروپایی در زمینه هزینه‌های نگهداری چندان اقتصادی به‌نظر نمی‌رسد و درنمونه‌های دست‌دوم می‌تواند مخارج بالایی را به‌مالک خود تحمیل کند. اما همین نکته تبدیل به‌یک امتیاز مثبت در نظر دارندگان این خودرو شده است؛ چرا که به‌نوعی از وضعیت مالی مناسب آن‌ها خبر می‌دهد.

به‌هر ترتیب ۲۰۶ به این معروف است که می‌تواند به‌شکل هم‌زمان نقش خودرو قشر ثروتمند و کم درآمد جامعه را بازی کند و به‌همین دلیل است که برخی افراد ترجیح می‌دهند با خرید یک دستگاه پژو ۲۰۶، خود را در ردیف ثروتمندان مقتصدی قرار دهند که از آن به‌عنوان وسیله نقلیه ارزان‌قیمت دوم یا حتی سوم برای تردد درون‌شهری استفاده می‌کنند.

همین عامل نیز سبب شده است بازار خرید و فروش پژو ۲۰۶ همواره داغ باشد و از میان تیپ‌های مختلف این خودرو نیز تیپ ۲ به‌سبب قیمت مناسب و تشابه ظاهری با مدل‌های گران‌قیمت‌تر (تیپ‌های ۵ و ۶) محبوبیت بیش‌تری در میان خریداران داشته باشد.

طبق گزارش‌های میدانی قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۹ روز گذشته در بازار داخلی کشور ۱۸۸ میلیون‌تومان و مدل ۱۴۰۰ آن نیز ۱۹۸ میلیون‌تومان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =